Aktualności

Aktualności z dn. 11.09.2018 r.

data publikacji: 2018-09-12

Modernizacja Sokołów
Jeszcze podczas trwania Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach,  Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej ogłosił rozpoczęcie dialogu technicznego dotyczącego zmodernizowania posiadanych przez Wojsko Polskie śmigłowców W-3 Sokół do wersji wsparcia pola walki. W praktyce oznacza to, że resort obrony i Siły Zbrojne zaplanowały przeprowadzenie modernizacji posiadanych przez wojska lądowe, śmigłowców W-3 Sokół, z myślą o prowadzeniu działań wsparcia pola walki. W szczególności zakres modernizacji ma bazować na rozwiązaniach zastosowanych w śmigłowcach W-3PL Głuszec. Obecnie trwają w resorcie obrony narodowej uzgodnienia szczegółowego zakresu tej modernizacji. Dotychczas do wersji „Głuszec” zmodernizowaliśmy 8 śmigłowców. Otrzymały one m.in. cyfrową awionikę (glass cockpit), głowicę optoelektroniczną czy zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z wielkokalibrowym karabinem maszynowym. Dialog techniczny ma obejmować ocenę możliwości spełnienia przez oferowany sprzęt wstępnych wymagań, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania śmigłowców oraz ram czasowych ich pozyskania, a także sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw oraz szkolenia i określenie zasad nadzoru i odbioru jakościowego sprzętu. Dialog ma być prowadzony w okresie od października 2018 do lutego 2019 roku, przy czym terminy mogą ulec zmianie. Zgłoszenia przystąpienia do dialogu będą natomiast przyjmowane do 21 września. Powinny one zawierać między innymi „oświadczenie o posiadaniu praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej śmigłowca W-3 Sokół, w szczególności autorskich praw majątkowych lub licencji, zawierające dokładne wskazanie poszczególnych praw”.

Zarząd firmy wielokrotnie deklarował resortowi obrony, że jest gotowy do dalszej modernizacji Głuszców, w szczególności uzbrojenia ich w przeciwpancerne pociski kierowane, a w działaniach tych zawsze mógł liczyć na wsparcie strony związkowej. Liczymy na to, że te wspólne działania przyniosą rzeczywiście, oczekiwane przez załogę od długiego czasu zamówienia dla firmy. A swoją drogą ciekawe na ile, do zmiany stanowiska MON-u i znalezienia pieniędzy przyczyniły się takie działania, jak zwołanie zespołu trójstronnego przez Przewodniczącego Sekcji Zbrojeniowej NSZZ „Solidarność” Stanisława Głowackiego czy zorganizowana przez niego głośno komentowana nieudana konferencja w Warszawie. Chociaż, jak usłyszeliśmy lekką poprawkę w piątek, może tak nie całkiem nieudana.
 
Przetarg dla policji
Druga próba znalezienia dostawcy 3 jednosilnikowych lekkich śmigłowców  dla Policji czeka na rozstrzygnięcie. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia zakładanego  budżetu przez jedynego oferenta jaki zdecydował się na udział w postępowaniu. Jak się okazuje sytuacja może się powtórzyć. W drugim przetargu, zgłosił się również jeden oferent, i także tym razem wartość oferty przekracza budżet 53 mln złotych jaki na zakup trzech maszyn chce przeznaczyć Policja.
Jedyną ofertę w przetargu, podobnie jak poprzednim razem złożyła spółka Heli Invest, która jest związana z Airbusem. Warszawska firma dostawę trzech śmigłowców Airbus Helicopters H125 wyceniła na 73 324 000 złotych, tak więc jeśli Policja nie wyasygnuje dodatkowych środków, drugie podejście do zakupu trzech lekkich maszyn również nie zakończy się sukcesem.
Zakup trzech jednosilnikowych śmigłowców był zapowiadany przez kierownictwo Policji już od dłuższego czasu. Maszyny są potrzebne ze względu na wyczerpywanie się resursów wiekowych Mi-2 i innych śmigłowców stosowanych w zadaniach patrolowych i poszukiwawczych. Po unieważnieniu pierwszego przetargu, Komendant Główny Policji zapowiadał, że Policja nie porzuca planów zakupu trzech maszyn.
Przy ocenie ofert, w 50% pod uwagę brana jest cena, osiągi i cechy konstrukcyjne to 24%., cechy eksploatacyjne to kolejne 24%, a 1% związany jest ze szkoleniem i gwarancją.
Zgodnie z postawionymi wymogami lekkie śmigłowce dla Policji mają przewozić co najmniej 3 pasażerów i dwuosobową załogę, która dysponuje awioniką cyfrową (glass cocpit) dostosowaną do lotów w goglach noktowizyjnych i wyposażoną  w przyrządy umożliwiające lot w dzień i nocą bez widoczności terenu. Śmigłowce mają być też wyposażone w dwukanałowego autopilota jak również system zapisu (tzw. czarna skrzynka) co najmniej 8 godzin lotu. Systemy łączności mają być zgodne ze standardami lotniczymi i policyjnymi. Śmigłowiec ma być napędzany jednym silnikiem ze sterowaniem cyfrowym FADEC. Maszyna ma też posiadać co najmniej trzyłopatowy wirnik nośny. Prędkość przelotowa to co najmniej 215 km/h oraz zasięg 500 km, pozostając w powietrzu nie mniej niż 3 godziny. Pułap ma sięgać 2 tysięcy metrów bez efektu ziemi. Oprócz załogi maszyna ma być zdolna przewozić co najmniej 3 osoby lub 350 kg ładunku.
Zgodnie z informacją otrzymaną od zarządu naszej firmy, która jakiś czas temu była przekazywana załodze, do przetargu tego nie został wystawiony nasz SW-4 z powodu niespełniania postawionych przez Policję parametrów. Rozważane było natomiast zaproponowanie śmigłowca AW119 Koala, jednak ten śmigłowiec jest znaczni droższy i 3 szt. nie zmieściłyby się w założonym przez Policję budżecie.
W związku z ewentualnym bardzo dużym przekroczeniem założonego budżetu, w przypadku wyboru złożonej przez Heli Invest oferty, wydaje się bardzo prawdopodobne ponowne anulowanie tego przetargu, a Policja miałaby otwartą drogę do podjęcia dialogu dwustronnego z wybranymi producentami śmigłowców i wejście na ścieżkę zakupu bezprzetargowego, tak jak miało to miejsce w przypadku zakupu Black Hawków. Miejmy nadzieję, że takie właśnie będą rozstrzygnięcia.

Rabaty LOTOS
W ubiegłym tygodniu wylało się trochę goryczy z powodu podpisania przez Solidarność umowy
z Lotosem, oferującej zniżki na stacjach paliw dla członków NSZZ „Solidarność”. Nie obyło się oczywiście bez posądzeń o rzekome układy pomiędzy Solidarnością a rządem, chodzenie pod rękę czy wdzięczność za lojalność, w tym przypadku realizowaną przez spółkę państwową. Nie zaskoczyła nas taka reakcja innych organizacji związkowych, bo od długiego czasu w naszej firmie jest to już standard. Szkoda tylko, że nikt z komentatorów nie pokusił się o zajrzenie na stronę Lotosu, gdzie można było znaleźć informację, której celowo nie podaliśmy tydzień temu.

A zarząd Lotosu oficjalnie na swojej stronie zamieścił następującą informację:

„Spółka LOTOS oferuje jednolite stawki rabatowe dla każdego związku. Użytkownicy związkowych kart otrzymują rabaty – od kilku do kilkudziesięciu groszy – za każdy litr paliwa standardowego (Pb95, ON, LPG) lub paliwa premium LOTOS Dynamic (Pb98, ON), a także 10% zniżkę na produkty z menu Cafe Punkt, zakup olejów i płynów do spryskiwaczy oraz 15% zniżkę na usługi myjni.”
Źródło: lotos.pl

Może więc zamiast wylewać swoje żale i frustracje na Solidarność, zapytajcie swoje centrale związkowe dlaczego nie podjęły takich negocjacji. Uprzejmie informujemy, że negocjacje te Solidarność podjęła również z innymi sieciami handlowymi, również prywatnymi. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom członków naszego związku, umożliwiające przynajmniej częściowe odzyskanie płaconych składek poprzez systemy rabatowe. Zachęcamy również inne centrale związkowe do pójścia tą ścieżką.
 
Komentarz
Na zakończenie, tą drogą, ponieważ to na antenie radiowęzła padły takie pytania, pragniemy poinformować wszystkich tych, którzy nie mogą przeboleć tego że Przewodniczący naszego związku – Andrzej Kuchta, jak też Przewodniczący Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” – Roman Jakim, wybrali udział w posiedzeniu Komisji Krajowej, na której byli obecni przedstawiciele rządu, zamiast konferencji, na której nie można było zadawać pytań, że są oni członkami Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” i mają obowiązek uczestniczenia w jej pracach. Przedstawicielem Sekcji Lotniczej na konferencji był kol. Marian Kokoszka, a tematyka konferencji była taka sama jak na wcześniejszym Zespole Trójstronnym, na którym obaj przewodniczący zabierali głos w sprawach programów śmigłowcowych i sytuacji w jakiej znajdują się zakłady lotnicze w Świdniku i Mielcu.

Ogłoszenia

  • Informujemy uczestników Pielgrzymki Ludzi Pracy na Jasną Górę, że wyjazd autokarów nastąpi z parkingu przy okrągłym kościele w najbliższą sobotę 15 września o godzinie: 06.30 (wyjazd poranny) i 22.00 (wyjazd wieczorny).
  • Zapraszamy członków związku na spotkanie integracyjne, które odbędzie się w sobotę 29 września w FAVILLI. Koszt – 45 zł/os. Zapisy w biurze związku, biurowiec, pok.24, tel. 766-56. 
  • W dniach 21-23.września organizujemy wyjazd do Zakopanego na zawody X Pucharu Solidarności w skokach narciarskich, rozgrywanych w ramach Pucharu Kontynentalnego FIS. Szacunkowy koszt, to około 250 zł (przejazd, zakwaterowanie, wyżywienie: 2x śniadanie i 3x obiad, 1x kolacja, bilety wstępu na 2-dniowe zawody). Zapisy i szczegółowe informacje w biurze związku do 11 września. Ilość miejsc ograniczona!!!
  •   Jak co roku zapraszamy również na zimowe zawody Pucharu Świata w Skokach Narciarskich. Wyjazd do Zakopanego odbędzie się w dniach 18-20 stycznia 2019 roku. informacje i zapisy w biurze związku (tel. 766-56) oraz u kol. Zbigniewa Litwina (tel. 515 271 679).

 
Na wszystkie wyjazdy i bilety wstępu osobom uprawnionym przysługuje dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz ze związku, zgodnie z regulaminami.